Favorittrestauranter

onsdag 13. juli 2011

Mozzarella- og tomatsalat med tørket sopp

Fersk mozzarella er super sommermat! En enkel middag som dette gjør at du ikke trenger svette lenge på kjøkkenet, men kjapt hoppe ut på terrassen når du kommer fra jobb. Soppen trenger ikke tørrstekes, den kan også spises rå eller stekes raskt. Med litt mer tålmodighet oppnår man imidlertid en litt anderledes og interessant konsistens, som gir mer struktur i retten.


Ingredienser

Fersk mozzarella
Gode tomater
God spekeskinke (Parma, Serrano, Proscuitto e.l.)
Aromasjampinjong eller annen smakfull sopp
Fersk basilikum
Revet hvitløk
God olivenolje, flaksalt og nykvernet pepper

På en slik type oppskrift synes jeg det blir meningsløst å oppgi mengder... Jeg jobber typisk ut fra en eller to tallerkener (avhengig om jeg lager til en eller to), og legger maten direkte opp på disse etterhvert som jeg deler opp. Etter å ha kjent meg selv i over 30 år, vet jeg godt hvor mye jeg helst vil spise. Dermed slipper jeg også å kaste det som blir overflødig. Det er forskjell på folk, noen spiser mer enn andre, og alle kjenner seg selv best.


Fremgangsmåte
Tomatene legger jeg i et dørslag sammen med salt, pepper, hvitløk og basilikum og lar "trekke" litt over vasken. Jeg klemmer også forsiktig på tomatene for å få ut bittelitt av væsken før servering. Da smaker de liksom litt mer.

Soppen deles i tynne skiver og stekes i 3-5 ss olivenolje på medium varme til den blir ganske tørr. Sopp inneholder mye væske, og det meste fordamper under steking slik at soppen krymper. Den suger også til seg fettet veldig kjapt, men la soppen fortsette å tørrsteke. Det tar 10-15 minutter.

Mozzarella deles i skiver, og alt anrettes på tallerkener med frisk basilikum på toppen.


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...