Favorittrestauranter

søndag 14. august 2011

Stubb´s barbecue-svin med søtpotet og bakt tomat

Real southern style this is! Hallelujah, praise the Lord! Man kan sikkert si mye rart om sørstatsfolk, men barbecue kan de til gangs. Min medfødte nysgjerrighet på nye matvarer gjør at jeg elsker internasjonale butikker. I hyllene på Rema og Rimi er det sjelden mye nytt å finne. Denne gangen ble jeg nysgjerrig på en etikett med noe som lignet på Onkel Tom. Han der snille i den triste boka "Onkel Toms hytte". Det viste seg å være en barbecueserie. Verdt et forsøk. Amen.





Jada, det er supergøy å lage ting fra bunnen av, men av og til er det greit å kunne ty til halvfabrikata og den slags. Jeg er alltid på utkikk etter ferdige matprodukter som faktisk smaker godt. Og av og til finner man noen som ikke er så aller verst! Meet Mr. Stubblefield!

"Stubb was born March 7, 1931, in Navasota, a small town on Texas’ Brazos River, one of 12 children born to a Baptist evangelist preacher and his wife. Some say that Stubb inherited his love for cooking from his father who would feed his congregation barbeque along with the gospel."






Historien skal ha det til at Stubbs kjærlighet for mat nå er å finne på flaskene som selges i butikken. Serien inneholder flere komponenter som anses som essensielt i skikkelig barbecue-matlaging. Marinader, sauser og det amerikanerne kaller "rub"– en kryddermiks som brukes til å gni inn kjøttet før det grilles. Det er sånn sett en slags marinade, men gir kjøttet en sprø skorpe i tillegg til smak.




"The Legendary Kitchen

Stubb’s fame soon spread, highlighted in 1992 when he appeared on Late Night with David Letterman where he demonstrated the art of barbequing and feeding a large audience. Letterman asked Stubb what was in his sauce and he replied, "Love and Happiness." In addition to Letterman, Stubb has served a host of celebrities, including President Jimmy Carter and Queen Elizabeth II."





Stubbs sa han var født sulten og hadde et sterkt ønske om å "fø verden". Firmaet jobber i dag med veldedighet omkring i USA, og forsøker å ivareta Stubb´s visjon. De sier som følger:

- Have passion for what you do.
- Be authentic.
- Do no harm.
- Make your part of the world a better place and always have fun.

Og med disse ordene på minnet er det dags for å prøve produktene. Jeg fikk tak i en barbecue-saus "original". Denne fant jeg på grønnsakshandleren på Galgeberg. Kan ikke huske å ha sett Stubb´s andre steder, men har heller ikke letet. Kommer til å ha øynene åpne nå.

Ikke har jeg grill og ikke hadde jeg noen marinade. Men jeg hadde en indrefilet av svin, som jeg gned inn med olje, salt og pepper, brunet raskt i en stekepanne, pakket med aluminiumsfolie og satte i ovnen for å ferdigsteke.



Ved siden av bakte jeg søtpotet i terninger, med olje, røkt Maldon-salt, pepper og hvitløk i en ildfast form i ovnen. Her la jeg også noen gode cherrytomater. Barbecuesausen varmet jeg, og dermed var det duket for et improvisert kvasi-barbeque-måltid. Godt var det faktisk.

Saus på flaske kan aldri bli like godt som fersk saus, men noen er svært nær ved å få det til! Stubb´s ga mersmak! Ser at barbeque og southern cooking er et helt eget felt som definitivt må utforskes...




"Stubb’s Bar-B-Q is still alive and well in Austin, Texas, featuring barbeque, cold beer and live music. You can learn more about the restaurant, see the menu and more, by visiting stubbsaustin.com"


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...