Favorittrestauranter

tirsdag 20. mars 2012

Salt lakrismarengs

Ikke alle er fan av lakris. Ikke alle er fan av marengs. Dersom du liker begge deler, kommer du til å digge disse! De var egentlig ment som et tilbehør til et større dessertprosjekt som blant annet besto av hvit sjokolademousse og kirsebærgele, men jeg er ennå ikke helt i mål der. Derfor tar jeg marengsene med som et eget innlegg. De er tross alt usannsynlig merkelig gode og rare, og kan antagelig også brukes sammen med andre dessertgreier.




Ingredienser

2 eggehviter
1/2 ts fint salt
3 ss sukker
1 strøken ts lakrispulver (rålakris)

Fremgangsmåte
Stivpisk eggehvitene med en spiseskje sukker og alt saltet. Pisk deretter inn resten av sukkeret til det er oppløst. Bruker du alt sukkeret på en gang, får du pisket mindre luft inn i marengsmassen og den blir mer flytende og marengsen dermed mer kompakt. Det betyr også at den tar litt lengre tid å steke. Jeg startet her med to spiseskjeer sukker og fikk derfor en ikke så luftig konsistens, hvilket funket til formålet mitt. 

Bland deretter inn fint lakrispulver. Jeg siktet mitt gjennom en tesil for å unngå de største kornene.

Fyll massen i en sprøytepose eller en vanlig liten plastpose som du klipper et lite hull i. Lag marengskaker i den form og størrelse du måtte ønske. Dryss eventuelt over litt mer lakrispulver til slutt.

Stek, eller tørk, midt i ovnen på 100-110 grader varmluft i et par timer, eller til marengsene er helt tørre og lette. Steketiden avhenger selvsagt av størrelsen på kakene. Marengsen blir myk etter et døgn eller så, litt avhengig av luftfuktighet og temperatur, men de kan oppbevares i lufttett boks med bakepapir mellom og evt tørkes på nytt 10 minutter i ovnen når de skal serveres.

Lakrispulveret kjøpte jeg hos Jacobs på Holtet.


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...