Favorittrestauranter

søndag 3. juni 2012

Tunfisktartar med soya og koriander

Det var egentlig økologisk kylling jeg var ute etter på Jacobs denne lørdagen, men plutselig lå det fersk, rød tunfisk og smilte mot meg i fiskedisken. Jacobs har såkalt "bærekraftig" tunfisk fra Friend of the Sea. "Friend of the Sea is now a main international certification project for products originating from both sustainable fisheries and aquaculture". Slikt blir man glad av! Denne oppskriften er superenkel og hentet fra Bølgen og Mois bok "Fisk og vin"– en stor samling av ymse fiskeretter med tilhørende drikkeforslag.




Ingredienser (2 personer, forrett/smårett)

Et lite stykke tunfisk (omtrent 300 gram)

1 ss hvite sesamfrø (ristet)
1 ss revet ingefær
2 ss hakket frisk koriander
1 ss hakket frisk gressløk
2 ss god olivenolje
1/2 ss sesamolje
3 ss soyasaus
Saft av 1/2 lime
Evt. finhakket frisk chili

Fremgangsmåte

Sørg for å få tak i tunfisk som er av "sashimi-kvalitet", med andre ord fersk og fin nok til å spise rå. Spør på fiskebutikken, det er ikke alltid at all tunfisk er like fersk og derfor like egnet til denne typen rett.

Finhakk tunfisken i små terninger og legg de på to serveringsfat.

Rist sesamfrø i en varm, tørr stekepanne til de er gyldne og begynner å avgi aroma. Pass godt på, vend hele tiden – de blir fort brent. (Og pass på, de blir glovarme, siden de inneholder såpass mye olje!)

Bland alle ingrediensene til vinaigretten og fordel dette i små drypp over og ved siden av fisken. Dryss over sesamfrø og pynt med frisk koriander. Server med limebåt for litt ekstra syre, og mer vinaigrette ved siden av.

NB:
Jeg har justert litt på mengdeforholdet i vinaigretten, fordi jeg syntes den ble litt for salt med så mye soyasaus. Jeg har brukt litt mindre soya og litt mer lime i denne oppskriften, men smak deg frem til et nivå du liker. 


Litt chili har jeg også tilføyd, noe som ikke sto i originaloppskriften, men jeg liker litt hete i slike asiatiske sammenhenger. Uansett er  det et godt tips å ikke legge for mye av sausen på fisken, men heller servere litt mer ved siden av slik at man kan justere mengden selv. Sausen er veldig sterk, salt og dominerende og skal ikke overdøve tunfisksmaken helt.


Det funker med laks også!




Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...