Favorittrestauranter

søndag 7. oktober 2012

Vognmand Nilsen rir igjen!

Etter sommerens tur til Bud, et idyllisk lite fiskevær på nordvestkysten, synes vi det var fantastisk gøy å få servert både makrell og uer da vi kom tilbake til Oslo. Begge fiskeslagene hadde vi kokkelert med også på Bud. Uer, en lite pen fisk, er faktisk svært mild og grei å ha med å gjøre – la deg ikke lure av det røde og hissige ytre! Hos Vognmanden på Grønland fikk vi råmarinert makrell og en helt fantastisk god uer! Veldig artig at de tør å kjøre på med så lite fasjonable råvarer, så får kanskje flere av oss øynene opp for andre ting enn torsk, kamskjell, kveite og de andre gjengangerne!





Den råmarinerte makrellen smakte makrell, javisst – men de omhyggelig valgte ingrediensene i tilbehøret gjorde at makrellsmaken ble avrundet og virkelig tatt til nye høyder. En transformasjon av de helt geniale fant sted, iallefall i min munn!



Deretter var det duket for uer med sprøstekt bacon, sitronolje og fritert skorsonnerrot. Også en svært heldig kombinasjon! Jeg blir stadig imponert over Nilsens evne til å kombinere smaker og få en rett til å bli noe mer enn summen av enkeltkomponentene...

Det var fullt på uteserveringen denne tidligkvelden og jeg tok meg stadig i å håpe på at de som kom og satte seg rundt omkring oss ville velge ueren som hovedrett, fordi jeg synes den var så fantastisk god. Og ikke minst langt mer spennende enn landkyllingen som var alternativet!

En liten hvilerett er det alltid plass til, og graniteen vi fikk var helt fantastisk frisk og ga meg lyst til å rope på mer.



Landkylling var rett nummer tre på vår agenda, og var vel tilberedt med en god sjysaus og asparges, men for min del skal det mye til for at en kyllingrett blir skikkelig minneverdig. Denne gangen handlet det nok også om at de to første rettene mer eller mindre hadde feid meg av stolen...

Avslutningsvis fikk vi et raust fat med oster og tilbehør, og en frisk rabarbra- og jordbærsuppe til dessert. Iskald suppe bør ikke undervurderes som punktum for et bedre måltid – en dessert som letter og frisker opp og gjør at du går fra bordet med en god magefølelse!



Takk igjen, Vognmand Nilsen, for at dere tør å servere helnorske råvarer litt utenom det vanlige – og at dere gjør det så mesterlig at man får lyst til å innføre disse på menyen på heltid!




Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...